VROUWELIJK GODDELIJK ASPECT & HET HEILIGE ZUIDEN

schdipanegara

WUJUD KEPADA PANGERAN DIPONEGORO
Verschijning aan Pangeran Diponegoro/Prins Diponegoro
aquarel op geprepareerd aquarel papier 20 – 40
© Roy James Döhne © 2004
opdracht voor boek PANGERAN DIPONEGORO – Ruud Greve

VROUWELIJK GODDELIJK ASPECT & HET HEILIGE ZUIDEN

Noem religie en wij doen de gemoederen hoog oplaaien. Is dat altijd zo geweest? Zowel de wetenschap als de filosofie spreken over evolutie die leert dat een “ontwikkeling” zich koppelt aan bijvoorbeeld de Kosmos, de natuur, de biologie, de historie, de religie etc. Toen ik voor het eerst in 1992 over de Ratu Kidul hoorde, las en onderzocht, werd mijn verbazing gewekt omdat ook in de aan de Ratu Kidul gewijde overleveringen een soort evolutie aan te wijzen was. Die wel terug kan voeren naar onheugelijke oer-tijden die eerder met natuur te doen had en niet met religie.

Deshalve ben ik dit phenomeen gaan beschouwen in symbolieken zonder alle respect en interesse te verliezen in een verzonnen sprookjesfiguur. Dat dit een “vrouwelijk goddelijk aspect” zou kunnen betreffen vermoedde ik toen nog niet. Die heeft  kunnen overleven tot vandaag de dag op het meer dan 15.000 Indonesiche eilandenrijk in de wel grootste Islamitische staat ter wereld, zij het in een geheel eigen vorm met het grootste kenmerk het “Zuiden” en de kleur “Groen”.

Zo wordt het phenomeen van de Javaanse Zuidzee Vorstin genoemd in allerlei “babads” (kronieken) van Java, Indonesië; in de Koninkrijken van Pajajaran (West-Java), de historische Hayam Wuruk (Oost-Java) en Mataram (Midden-Java). Onverbloemd wordt de Ratu Kidul vernoemd door Panembahan Senopati (1586-1601 AD), zijn kleinzoon Sultan Agung (1613-1645 AD), terwijl in de Babad Tanah Jawi andere namen gehoord worden die ontegenzeglijk de symbolieken vertonen van eenzelfde figuur die naar het Zuiden trekt om daar Vorstin te worden (Penguasa Samudra Kidul).

sch20

IBUNDA YANG MEMENUHI
De Heilige Moeder Die Voldoet
Holy Mother Who Fullfills
oil-on-linen 100 – 100 cm Juni 2004
© Roy James Döhne ©

Opnieuw gold dit mijn fascinatie omdat het “zuiden” vele malen genoemd wordt met andere goddelijke vrouwen, zoals Aphrodite de Griekse Liefdesgodin, in Rome Venus geheten (haar tempel stond op de zuidelijke hellingen), de Hindoese Kali en Durga (die zich keren naar het Heilige Zuiden), de Hindoese Avalokiteshvara (die zijn gebeden richtte naar het Zuiden en zijn leringen kreeg in het Zuiden), de Zuid-Amerikaanse Yemaya (richtend naar het Zuiden), de mysterieuze Astraeia (die naar het Zuiden valt),  Quan Yin (de Godin van het Zuiden), zelfs de oer-Nederlandse Nehallenia wiens altaar in Zeeland gericht is naar het zuiden. Ook de Arabische Almachtige sprak tot de engel Izra’il om in het Zuiden de oeverloze Groene Zee Gods binnen te gaan om het “wezen van de volmaakte mens” te vinden. Deze vertelling wordt verbonden met de toekomstige Ratu Adil en Pangeran/Prins Diponegoro (zie aquarel boven). Diponegoro doet de inval dat de Ratu Adil een en dezelfde zou kunnen zijn als de Ratu Kidul, zo schreef hij in zijn memoires.

De Oost-Javaanse Orang Tengger mensen laten op de duizendste dag na het overlijden de ziel overgaan op het dodenfeest Pesta Njewoe. De ziel reist naar het Zuiden met mystieke betekenis. De West-Javaanse Orang Baduis kennen het terrasvormige heiligdom Artja Sasaka Dhomas (respectievelijk beeld, achthonderd, pilaar/afkomst), waar het ritueel van zuivering en loutering plaats vindt. Dit is eveneens een mystiek gebeuren om een hereniging met hun opperste godheid Batara Toenggal te bewerkstelligen. Hier richten de deelnemers zich naar het Zuiden, de heilige windstreek, om tot zichzelf te kunnen keren. De doorgang waar de ziel door heen moet bevindt zich in de “zuiderwal”. De doorgang, Sanghyang Gerit, zal de ziel verpulveren om de laatste onreinheden te doen verdwijnen. Hierbij mag herinnerd worden dat het onderzees waterpaleis in de Indische Oceaan van de Ratu Kidul dezelfde naam draagt, namelijk Bale Sasaka Dhomas Kencana. Ook de Hopi Indianen kennen dit ritueel. Het Tibetaanse Dodenboek raadt een dwalende/reizende ziel aan om binnen te gaan enkel en alleen in het Zuiden, of het Zuiderlijk Werelddeel, om een wedergeboorte te beleven.

Om het “Heilige Zuiden” samen te voegen met het “Vrouwelijke Goddelijke Aspect” zal in een blog niet in de smaak vallen, daarom heb ik enkel de feiten naast elkaar gelegd. Symbolisch beschouwd vertoont het zuiden de letter V. Die staat voor de VIJF en voor VENUS, de Liefdesgodin, wiens kosmische loop een pentagram beslaat. Dat de V ook het teken voor “peace/vrede” is vind ik bijna vanzelfsprekend. Dit teken werd vooral in de heilige ikonen van Zuid-Rusland en Griekenland beroemd vanwege het kindeke Jezus met zijn vingertjes het V-teken toonde. Zo’n ikoon was afkomstig van de oosters-orthodoxe kerk, een werk waarvoor Gods zegen gevraagd werd, gepaard met diep gebed en intens vasten.

venuspentagr

VENUS en haar kosmische loopbaan die een pentagram toont.

Epiloog: In de meest primitieve voorstelling van een goddelijk aspect neem ik altijd het symbool van de punt en cirkel. Uitgaande dat de punt exact in het midden is, zal deze nóóit de grotere cirkel kunnen raken. Wanneer die verbonden zouden worden is dat enkel voor te stellen in ons denkvermogen in de vorm van een spiraal of een pegel met een boven- en onderkant. Aangenomen wordt dat de Aarde zich in ons Melkwegstelsel bevindt die de vorm heeft van een spiraal. Wanneer deze geheel plat zou zijn is er een punt en een cirkel te ontwaren. Uitgerekt is dat dus een pegel. Zonder goed of kwaad symbool. Waarom men deze een “richting” heeft gegeven zal te maken hebben met onze eigen aardbol die een Noord- en Zuidpool kent met de aardmagnetische velden. Die bestaat uit magnetische velden die bij de Noordpool in de aarde verdwijnen, om bij de Zuidpool weer op te duiken. Elke keer als ik op Java of een van de andere Indonesische eilanden naar het zuiden kijkt denk ik aan deze stelling. En maar me langzaam een voorstelling van een vrouwelijk goddelijk aspect, een zielereis naar het heilige zuiden, die spiritueel en geestelijk is, en materie wordt bij terugkomst ...

DANK U

melkwegstelsel

 

Advertenties

4 gedachtes over “VROUWELIJK GODDELIJK ASPECT & HET HEILIGE ZUIDEN

  1. indeed, wat een gegevens en wat veel gevonden en gesuggereerde linken tussen allerlei zaken, rete boeiend !! omdat het zo compact bij elkaar gezet, gaat het lijken op “names-dropping” wat vast niet de bedoeling is van degene die het schrijft …….. die zeker te weten een betere schilder is dan schrijver … de tekst rammelt wat en dat is jammer … ga er nog eens voor zitten of laat het redigeren … de schrijver heeft heel wat wat te vertellen en te melden, doe het dan zodanig dat het het begrip bevordert; kritisch? ja zeker, met veel respect voor de geest achter de tekst !
    is kiduljava nu de beheerder van de zuiderwindblog en is dat dezelfde persoon als de schilder?

    Like

    1. Hey hoihoi Made Cornelis,…

      Dank voor je message… enne … hahahahhh weet niet hoe u hier bent terecht gekomen, maar neem álles met een piepklein korreltje zout hoor !!!

      Inderdaad ben ik “kiduljava” (Zuiden van Java), en beheerder van deze Zuidenwindblog.

      Ik ben een make-up artiest, haar stylist, fotograaf, columnist die in 1992 in aanraking kwam met een legendarisch phenomeen, juist vanuit mijn beroep in de fashion wereld bijzonder omdat er rituelen bestaan vandaag de dag, waar schoonheids attributen worden geofferd aan de Indische Oceaan. Dusse … een zoektocht die dus in 1992 begon. En werd doorverteld in de fashion wereld die genoot van dit soort overleveringen over een Javaans phenomeen.

      Doe er lezingen over en eigenlijk, beste Made, is dit een soort bijeen geraapt zooitje, hahahhhh, dat neer gekwakt is voor enkel een handevol luitjes die steeds maar mailden met vragen e.d. 1992 is een tijdje gelee en het zou té ver voeren om hier een levensverhaal van te maken niet? Die aandacht wordt ook niet gevraagd…

      Voor zover ik weet ben ik een van de weinigen die een “Muse” heeft ontdekt in de overleveringen van dit Javaanse phenomeen, en door Frans Erkelens, één der 7 Meta-Realisten uit de jaren ’70, gedwongen aan het schilderen sloeg… en er over begon te vertellen, uiteraard nogmaals allereerst in de fashion wereld. Frans leerde wat je op het gelaat doe bij modellen, kan je ook op canvas doen… met olieverf, en zo begon in 1994 een meer materiële manier om de symbolen en symbolieken weer te geven over het Javaanse phenomeen. De waterval van woorden begon daarmee wel wat te verstommen.

      In kort beste Made… de miljarden, of ontelbare symbolieken, waarvan hier slechts een handjevol, zijn niet te vatten, dus beste is om er over heen te cyberen met atoom vaart en elders de puntjes op de I te vinden ok? Ik ben gestopt met er over te schrijven, stilte is de beste manier om dit soort zaken te vatten, niet? Plus schilderen uiteraard…

      En Zuidenwind zal het hiermee moeten doen, en is voor mij slechts een soort “terugzoek” moment geworden. Alle andere “zaken” vanaf 1992 staan nl opgeslagen… en kunnen later terug gevonden worden in het KITLV (Koninklijk Instituut voor Talen-, Land- en Volkenkunde, Universiteit Leiden).

      Hoop u van dienst te zijn geweest, met vriendelijke groet

      RoyJava Kidul

      ======================
      ======================

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s