IM JRO PETAPAKAN

RATU KIDUL OP BALI
IDA KAYUNAN RATU AYU MANIK SEGARA
Pura Taman Alit Banyumala

IM
Jro Petapakan Made June Yasa

Een vernietigende Tsunami geschiedt op 26 december 2004…

sch22e

TSUNAMI OMBANG GELORA 2004
Horror Of Tsunami X-Mas 2004
Tsunami Onstuimige Golf
oil-on-linen
60 – 80 cm. 2005
© Roy James Döhne ©

Door verloren inspiratie in mijn weken toen, leert de Meta-Realist kunstschilder Frans Erkelens hoe je intuïtief, zonder vooraf nadenken of overleg, inspiritatief kan schilderen. Vlak na de Tsunami uit 2004 begint hij mij te sturen, door allereerst lukraak allerlei lijnen op te zetten op een linnen doek, zelfs met dichte ogen. Daarna neem je afstand en laat je de lijnen grof en snel op je inwerken. Je vervolgt met meerdere lijnen neer te zetten, opnieuw afstand en op een gegeven moment vul je wat kleur in, in vlakken, of strepen, lijnen, wat spontaan in je opkomt. Als er enige vorm is ontstaan bekijk je heel goed wat je gedaan hebt, voor de eerste keer dus. Je gaat verder om de ontstane vormen meer vorm te geven, nog steeds intuïtief. Langzaam zal het proces vorderen, waardoor je gaat ontdekken wát je hebt geschilderd, mits je dat wilt natuurlijk. Je kan ook verder in de abstractie verblijven. Bij dit schilderij “ontdekte” ik iets monsterlijks, een golf, een soort tijgerwezen, met wat andere “dingen”, en vervolg verder dat te ontwikkelen. Om mijn gedachten nog dieper er over te laten dwalen, herken ik allerlei, zoals de Tsunami. Het wezen die die golf stuurt, of veroorzaakt… grappig dat intuïtief werken!

sch22fa

EEN BALINESES PRIESTER
Ik hoor over Jro Petapakan, een Balinese priester, een helend medium, die in trance allerlei seances houdt. Hij gaat zo ver dat hij bepaalde persoonlijkheden uitbeeldt en deze daadwerkelijk verwordt, incluis die van dieren. Populair geworden in de kampungs, dessa’s en allerlei dorpjes in de regio van heel noord Bali. Zó intens zijn de spirituele optredens door Jro, dat een Amerikaanse ploeg van de etnografische filmmakers Patsy en Tim Asch samen met de atropologe Linda Corner een speciale documentaire aan Jro Petapakan Made June Yasa, of Jero Mangku, zoals hij heet, wijden in 1979. Deze heet “A Balinese Trance Seance“. Er volgen meerdere docu’s en filmen (Jero on Jero: “A Balinese Trance Seance” Observed – 1981, The Medium is the Masseuse: A Balinese Massage – 1983, and Jero Tapakan: Stories From the Life of a Balinese Healer – 1983), en een boek op academisch niveau. In 1998 komen etnografische en anthropologische filmwerken op de markt over de helende Jero Tapakan en zijn traditionele geneeskunde, o.a. door Australische ploegen en van Oceanië.

templebali11

De geliefde priester ontdekt dan een zeer levendige bron in het Regentschap van Camplung in het noorden van Bali, in het Buleleng district. Het is een smerig, drassig moeras, een soort onvriendelijk niemandsland met stekelige Canging bomen en dorre struikgewassen. Het ligt vlak bij het strand van Camplung en de bron is zoet water. De énige zoetwaterbron in het noorden van Bali! Deze bijzonderheid doet Jro beseffen dat de plek als “heilig” beschouwd dient te worden. Zijn directe verbinding met de spirituele wereld door gebeden, meditaties, rituelen en offeringen openen voor hem de duidelijkheid én mogelijkheid om deze plek te gaan ontwikkelen.

templebali14

 

Verteld wordt dat priesters door hun toewijding aan de Allerhoogste de mogelijkheid verkrijgen allerlei ingevingen, boodschappen, te ontvangen, ook “pawisik” genoemd, ofwel “religieus gefluister”. Een soort opdracht. Hierdoor onstaat er een “niskala” als een soort abstracte, virtuele, imaginaire en ontastbare toestand. Het is de balans van uiterlijk en innerlijk, materieel en spiritueel. Het innerlijk, de “niskala” is de betekenis van de geest, of essentiële kracht die ten grondslag ligt aan hetgeen wij kunnen zien en aanraken. Jro “pawisik” Petapakan, de diep mediterende priester, maakt contact in de spirituele wereld en raakt in contact op deze manier met de bovennatuurlijke Ida Batara Batara Ratu Ayu Manik! De Javaanse Ratu Kidul, Koningin over de Zuiderlijke Oceaan, ook de Indische Oceaan! In de populaire volksmond Nyai Loro Kidul genoemd.

templebali2

Dan komt de priester in het begin van de jaren tachtig in de touwtrekkerij om dit gebied, dat hij ontdekt heeft, te mogen en kunnen ontginnen, op een legale manier. Daarvoor dient hij deze plek te lokaliseren als officieel bezit, met een zogenaamd staartnummer. Ook om de spookachtige sfeer te doen verdrijven voor de mensen die hier nu komen. De directe hulp van Ratu Kidul wordt aangewend, aangeroepen en genoemd. Jro ontdekt de kracht van de zoetwaterbron, de genezingskracht van het water. In 1982 begint het baanbrekende werk om het gebied gezond te maken. Jro bouwt, volgens opdracht, een bamboe graansilo (turus lubung) en gaat verder met het standbeeld van Saraswati, de Godin van alle wetenschap en kennis.

templebali

 

De grond wordt ontgonnen, uitgegraven, ontsmet, één Tunjung lotusplant zorgt snel voor meerdere en het stromende water wordt als een rivier naar de oceaan geleid. Groene struiken verrijzen hier en daar. Ook de heldere bron straalt een groenige glans uit. De mannen die hier als de bouwers van het terrein hun werk doen, vertellen de verhalen die het terrein omgeven. Zo verschijnen er de “bewakers”, zoals krokodillen incluis een speciale witte krokodil, een enorme python slang, tijgerschaduwen worden waargenomen. Het bronwater kan ineens merkwaardig gaan opborrelen, en soms springen vissen de lucht in. Ondanks allerlei ontwikkelingen blijft Jro zijn seances praktiseren, waar steeds meer mensen uit de wijde omgeving voor komen. Jro transformeert zich tot de vormen van de spirituele “bewakers” alhier, en menig kan vertellen dat hij een tijger verwordt, een slang, of zelfs een krokodil. (een goede vriendin heeft het meegemaakt als toeschouwer en zich er over verbaasd in die Volle Maansnacht, vooral daar de naam van Ratu Kidul werd genoemd)

templebali12

Zijn eveneens geroemde, medische behandelingen, zijn genezingen en healings, aanvankelijk zonder enig tarief, zorgen toch voor de nodige financiële steun, en Jro richt een fonds op. De plek, nu Taman Alit Tempel genoemd, wordt voorzien van verlichting en telefoon. Het wordt langzamerhand een groene oase. Een schitterend tempelgebied met de schaduwrijke bomen die koelte brengen. De Seance rituelen met Volle Maansnacht worden steeds bekender, en Jro’s naam, werk en persoonlijkheid verschijnen in de media van geheel Bali. Hij wordt verheven naar de stauts van Hogepriester, Jro Petapakan Made June Yasa. De heldere bron met haar geneeskrachtige werking heet nu heilig, ook daar de 230 niveaus van mineralen calcium bevatten, gemeten door de voormalige Bali politiechef en medewerkers. De naam van Ratu Kidul als Ida Batara Batara Ratu Ayu Manik speelt een grote rol. Zo is er in 1992 de grote Pewintenan Ceremonie voor onderzoek, in 1993 de Tempel Alit Taman Pura Ceremonie.

templebali9

En doet Jro Ida Petapakan Made Juni Yasa een speciale ceremonie in 2004 n.a.v. de grote Tsunami, 26 december 2004, in de Ngenteg Linggih Alit Purnama Ketiga speciaal voor Ratu Kidul, de Koningin Der Zuidzee (Indische Oceaan) !

templebali10

In mei 2005 reis ik naar Jro Petapakan Made June Yasa. Via Lovina vind ik het Pura Taman Alit tempelcomplex. Het is vroeg, rustig en wij praten honderduit. De priester knikt als ik hem vraag over Ratu Kidul. Ja, de Tsunami heeft hier Haar aanwezigheid doen gelden en het hele gebied trilde, de bron begon te borrelen, te spuiten en te kolken. Wij verblijven de hele dag in het tempelcomplex, maken een uitgebreide inwijding mee van een groep vrouwen, en maken kennis met een deel van zijn familie. Ondanks Volle Maansnacht kan ik door omstandigheden niet blijven voor de geroemde Trance Seance. En neem afscheid van de priester Jro, die mij trots een krantenknipsel overhandigt over zijn prestaties als hogepriester. Ik laat wat boekjes achter die ik zelf in elkaar heb gezet i.v.m. verschillende schilderijen. Ik weet niet dat ik hem nooit meer zal zien …

templebali16

Rond 2013 sterft Jro Petapakan Made June Yasa in voor mij nog onbekende omstandigheden. De praktische rol van het werk in het tempelcomplex is overgenomen door zijn zoon Jro Wayan Karya. Hoewel niet de talenten van de HogePriester Jro Petapakan blijft Jro Karya het doen met de mogelijkheden die hem worden toebedacht met hulp van allerlei, ook via de mensen zelf.

Een vriendin is voor mij op zoek gegaan zonder enig resultaat. Dan vind ik allerlei over de wonderlijke hogepriester, die op mijn pad kwam vlak ná de Tsunami van 2004, 14 jaar geleden. Ik weet zeker dat zijn ziel een bijzonder pad is ingeslagen, en zijn reis wordt voort gezet op een dezelfde schitterende als hier op aarde… tot ziens, Pak Jro Petapakan.

Websites
https://panorama.bali-indonesia.net/b3dnew/jropetapakan/
https://search.alexanderstreet.com/preview/work/bibliographic_entity%7Cvideo_work%7C778042?ssotoken=anonymous

*** *** *** *** *** *** *** *** ***

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s